Alt de Pina 1.406 m. (Serra d'Espina)

ALT DE PINA (1.406 m.) DES DE VILLANUEVA DE VIVER

Data d'eixida: 22/02/2020
Excursionistes: José, Julio i Javi
Distància recorreguda: 12,4 km.
Temps en moviment: 03:53
Altitud màxima: 1.406 m.
Altitud mínima: 873 m.
Desnivell pujada: 693 m.
Dificultat: Moderat
Ruta: track en wikiloc

Hui ens anem a l'Alt de Pina, cim de la Serra d'Espina, partirem de la localitat castellonenca de Villanueva de Viver que ens portarà per un còmode i bonic recorregut per la vessant nord de la muntanya travessant espesses pinedes de pinastre fins al cim i tornarem pel barranc de la Font de Marrionda en un recorregut circular.

Villanueva de Viver

Llavador de Villanueva

Vista de l'Alt de Pina des de la població de Villanueva de Viver

Villanueva de Viver és un xicotet municipi a uns 900 metres d'altura que fa límit amb la província de Terol. Començarem la ruta eixint del poble pel carrer San Isidro pel PR-CV 63.3 (el Toro - Corral dels Arcs). Nomes eixir de la població i ja veiem al lluny el cim del Pina, inconfusible per les seues antenes, iniciem camí entre alzines i camps de cultiu que ens portarà fins a la font de Sant Roque. Tot aquest tram de la ruta fins al serral transcorre pel PR-CV 63.3. Cal estar molt atent al desviament, en el següent encreuament de camins, cal localitzar una sendera que ascendeix i que no està ben marcat. La senda ens porta per una frondosa pineda seguint fites que trobarem en el recorregut, creuarem una pista i continuarem ascendint entre pinedes. Abans d'emprendre l'últim tram més directe al cim, passarem pel Cerrito del Enebral on abandonem el PR-CV. Seguim pel cordal del Cerrito i iniciem descens fins al Collado Verd on eixim a una pista que creuarem i de nou ens tornarem a endinsar en una frondosa pineda on no hi ha una senda definida i les fites són difícils de seguir, tenint clara la direcció a seguir ascendim fins a arribar novament a altra pista que travessem i seguim en direcció cap al cim fins a arribar a una pista asfaltada que ens portarà en escassos metres al cim. En aquesta trobarem antenes, un aljub, una caseta i una torre de vigilància, una zona de pícnic i una ermita dedicada a Santa Bàrbara i a Santa Quiteria. Des del cim podem gaudir d'una excel·lents vistes de la serra de Gúdar, el inconfusible i majestuós Penyagolosa, allà al lluny s'endevina el Desert de Les Palmes i totes les muntanyes entre ésta i la vall del Millars, la serra de Espadà alineada amb aquesta d'Espina i els seus cims despunjant (Pinar, el Alt de Pinar, Ràpita i el pic Espadà), La Calderona, la Serra del Toro i la Serra de Javalambre.

Trobarem cartells amb diferents noms

Travessarem bosc de pins a voltes trencats per la nevada del 2017

Zona amb catifa verda

Aljub del cim

Conversem amb la guarda forestal que ens confirma cims i serres que podem vore i ens mostra els greus efectes del incendi del 2018

Javalambre

Ràpita i Espadà

Al fons La Calderona, d'esquerra a dretes; Penyes Blanques, Montemajor i El Gorgo

Penyagolosa

La població de Los Calpes i la vall del riu Millars la que es pot entrevore baix dels cingles del cim Cantón (995 m.)

Barranc del Mas del Moro. La Serra Espadà al fons amb El Pinar i Alt del Pinar a la esquerra, La Ràpita i el Pic Espadà a la dreta

Panoràmica

Després de gaudir d'aquestes vistes reprenem camí de tornada baixant per la pista -en aquest tram podem observar algun exemplar de quercus Pyrenaica- fins a l'altura d'una fita que marca MP "Muntanya Pública", en aquest punt ens desviem a l'esquerra i iniciem un descens per una senda que no està definida i tampoc marcada amb fites, el descens és fort i es fa seguint un xicotet tàlveg que ens porta fins a una pista forestal a l'altura de la font Marrionda. Continuem baixant per camins i pistes seguint el barranc, aquest ascendeix una mica per a aconseguir el Collado del Centenar i continuem per pistes i camins direcció a Villanueva de Viver entre xops, alzines, nogueres i camps de cultiu.

les fites es perden i els camins estan poc marcats així que a vegades cal transitar muntanya a través seguint la direcció correcta
Font de Marrionda
Villanueva de Viver

Recorregut molt interessant que transcorre per frondoses pinedes. Un cim amb espectaculars vistes en una serra poc transitada.

Àlbum complet de fotos: clic ací